BMW legt de lat opnieuw hoger als het gaat om rijplezier in auto’s met een volledig elektrische aandrijflijn. De BMW iX3 heeft een ingrijpende update ondergaan waarbij het sportieve karakter van de 210 kW (286 pk) en 400 Nm sterke Sports Activity Vehicle (SAV) nog sterker wordt benadrukt. Bovendien is de BMW iX3 standaard voorzien van het M Sportpakket. De BMW iX3 is leverbaar voor een consumentenadvies prijs vanaf € 69.000,-.
De familiebanden van de BMW iX3 met de nieuwste volledig elektrische premium modellen – de BMW iX en de BMW i4 – komen ook tot uiting in de nieuwe vormgeving van de voor- en achterzijde. Nieuwe bedieningselementen en een uitgebreide standaarduitvoering benadrukken het progressieve premium karakter van het interieur van de nieuwe BMW iX3.
Pionier van BMW eDrive technologie van de vijfde generatie.
De BMW iX3 was het eerste model dat was voorzien van de BMW eDrive technologie van de vijfde generatie, die BMW nu ook toepast in de BMW iX en de i4. De geïntegreerde aandrijving met de elektromotor, de elektronica en de transmissie samen in een enkele behuizing heeft een vermogen van 210 kW (286 pk). Het vermogen wordt traditioneel via de achterwielen naar de weg overgebracht.
De hoogvoltage-accu’s in de BMW iX3 behoren eveneens tot de vijfde generatie van de BMW eDrive technologie. De bruto capaciteit van 80 kWh en de hoge efficiency van de elektromotor geven de BMW iX3 een actieradius van tot wel 461 kilometer in de WLTP testcyclus. Feedback uit de praktijk van klanten en tests van onafhankelijke professionals wijzen duidelijk uit dat de BMW iX3 ten opzichte van zijn concurrenten bijzonder efficiënt is, zowel in het dagelijks gebruik als onder zware omstandigheden met extreem lage buitentemperatuur en bij extreem sportieve rijstijlen. Dankzij geavanceerde oplaadtechnologie is de lithium-ion-accu in de BMW iX3 met een vermogen tot wel 150 kW (DC, gelijkstroom) aan een snellaadstation op te laden, zodat de actieradius in tien minuten met 100 kilometer toeneemt (WLTP). Dat maakt de BMW iX3 buitengewoon geschikt voor dagelijks gebruik.
Flexibele architectuur, productiestart in september 2021.
De BMW iX3 is een echte Sports Activity Vehicle (SAV). Zijn onbeperkte dagelijkse bruikbaarheid en sportieve, stabiele en veilige rijgedrag zijn het resultaat van een uitgekiend ontwerp van de gehele auto. Hij deelt zijn stoere veelzijdigheid met de
BMW X3 met benzine- en dieselmotoren, biedt ruimte voor vijf personen en bagageruimte van 510 tot 1.560 liter en brengt emissievrij rijden naar het wereldwijd populaire segment van de medium SAV’s. Met zijn flexibele architectuur is de BMW X3 het eerste model van BMW dat leverbaar is met zowel zeer efficiënte benzine- en dieselmotoren als met plug-in hybride en volledig elektrische aandrijving. De productie van de nieuwe BMW iX3 gaat in september van start in de fabriek van de joint venture BMW Brilliance Automotive in Shenyang, China.
Holistische benadering van duurzaamheid, positieve impact op het milieu gedurende gehele gebruikscyclus.
De vernieuwde BMW iX3 geeft nieuwe energie aan premium mobiliteit. Behalve zijn
BMW eDrive technologie van de vijfde generatie heeft het model nog meer gemeen met de BMW iX en i4. Vooral de holistische benadering van duurzaamheid is een essentieel onderdeel van het BMW i merk. Het doel is om tijdens de gehele gebruikscyclus van de auto – van de winning van grondstoffen via het gebruik tot aan de recycling – zowel de sociale als de milieutechnische duurzaamheid te verbeteren.
De hoeveelheid kobalt die is gebruikt voor de accu van de BMW iX3 is gereduceerd met ongeveer een derde ten opzichte van de vorige generatie accu’s zoals die werden gemonteerd in de BMW i3 van modeljaar 2019. BMW Group voert zelf het inkoopproces uit van de grondstoffen kobalt en lithium, om het vervolgens aan de producenten van accucellen te leveren. In dat kader controleert BMW Group ook of alle werkzaamheden voldoen aan de sociale en milieunormen. Uitsluitend hernieuwbare energie wordt gebruikt voor de productie van accucellen en voertuigen. En de rotors in de elektromotoren die BMW monteert, hebben geen behoefte meer aan zeldzame aardmetalen. Met het uitgebreide gebruik van gerecyclede grondstoffen in de productie van aluminium componenten en thermoplastic realiseert BMW Group zijn doelstellingen met betrekking tot reductie van CO2 emissie en stimuleren van de circulaire economie.Tijdens de ontwikkeling is bepaald dat de volledig elektrische BMW iX3 tijdens de gehele gebruikscyclus een beduidend kleinere CO2 impact moet hebben dan vergelijkbare conventioneel aangedreven auto’s. De cijfers van onafhankelijke onderzoekers geven aan dat de BMW iX3 meer dan 30% beter scoort dan de BMW X3 xDrive20d met met gebruik van gewone elektriciteit en ongeveer 60% bij gebruik van uitsluitend groene stroom.
Exterieur: sportief elegant, BMW i stijl.
Met zijn krachtige proporties, scherpe lijnen en heldere oppervlakken in de nieuwe designtaal van BMW is de nieuwe BMW iX3 de moderne SAV bij uitstek. Hij combineert veelzijdigheid met het sportieve en solide premium karakter dat elke BMW kenmerkt. Kleuraccenten in BMW i Blau, de nagenoeg gesloten BMW nierengrille en de aerodynamisch ontworpen lichtmetalen wielen verwijzen naar de volledig elektrische aandrijving en het concept van de BMW iX3 dat nadrukkelijk op duurzaamheid is gericht.
De kenmerkende mix van sportief rijplezier en uitzonderlijke efficiency komt optimaal tot uiting in het uiterlijk van de BMW iX3. Vernieuwingen zijn onder andere de nieuw ontworpen koplampen,
BMW nierengrille en de brede instaplijsten. Bovendien is het M Sportpakket nu standaard op de puur elektrische SAV.
Opvallend uiterlijk, familiegelijkenis met BMW iX en BMW i4.
De nieuw vormgegeven BMW nierengrille is groter dan voorheen en voorzien van een omlijsting uit één stuk. Die is uitgevoerd in Pearl-effect chroom met een blauw accent – in de bekende BMW i stijl – langs de binnenrand. De panelen in de grille hebben een gaasachtige structuur en zijn voorzien van het BMW i logo.
De contouren van de nieuwe koplampen, die ongeveer 10 mm platter zijn dan voorheen, dragen bij aan de opvallende uitstraling van de nieuwe BMW iX3, waarmee hij duidelijke familiegelijkenis vertoont met de BMW iX en i4. Overeenkomsten tussen de modellen op het gebied van concept en technologie komen nog meer tot uiting in het design. De nieuwe BMW iX3 is voorzien van adaptieve LED koplampen met matrixfunctie en variabele verdeling van de lichtbundel. Bochtverlichting en BMW Selective Beam, de niet-verblindende grootlichtassistent, zijn daarbij ook inbegrepen.
Optioneel zijn adaptieve LED koplampen met BMW Laserlight. Bij snelheden boven de 60 km/h vergroot de Laserlight module de lengte van de lichtbundel tot maximaal 650 meter en volgt die de loop van de weg. Blauwe accenten in de L-vormige lichtelementen van de dagrijverlichting wijzen op de hoogst moderne koplamptechnologie.
M Sportpakket standaard.
Het standaard M Sportpakket verhoogt de dynamische uitstraling van de nieuwe
BMW iX3. Het pakket omvat onder meer een prominente, sportief gevormde voorbumper. De onderste opening is voortaan groter en voorzien van een actieve klep met tien standen om de koeling van de aandrijving en de remmen te reguleren. De Air Curtains op de hoeken van de voorbumper hebben nu een L-vorm en zijn voorzien van blauwe accenten.
De Air Breathers op de zijpanelen voor zijn nu ook van een M specifiek design terwijl de blauwe accentlijn in de dorpels is vervallen. De achterbumper heeft extra gespierde vormen en de buitenste elementen van de diffusor zijn uitgevoerd in BMW i Blau. De contouren van de Full LED achterlichten zijn voorzien van een zwarte omlijsting. De opvallende uitstraling onderscheidt zich in het donker met de scherpe, driedimensionale tangvorm met geïntegreerde horizontale richtingaanwijzer.
Aerodynamische lichtmetalen wielen helpen actieradius te verbeteren.
Innovatieve, aerodynamisch gevormde lichtmetalen 19 inch wielen zijn standaard op de BMW iX3. Het design van de wielen verbetert de luchtstroming rond de auto – de luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) bedraagt slechts 0,29. Ze hebben bovendien een positief effect op de actieradius. Nieuwe aerodynamische 20 inch wielen in specifiek M design in BicolorJet Black zijn optioneel leverbaar.
Interieur: rijplezier en bediening verder verbeterd.
Het sportieve karakter van de BMW iX3 komt nadrukkelijker dan ooit tot uiting in het interieur. Sportstoelen met extra zijdelingse steun zijn nu standaard en het moderne
Touch Control Display in de middenconsole en nieuw vormgegeven schakelaars in het midden van het dashboard verhogen de vooruitstrevende, premium ambiance.
De BMW Live Cockpit Professional is eveneens standaard en is voorzien van een display waarvan de schermgrootte is vergroot tot 12,3 inch.
Blauwe accenten op de versnellingspook, de Start-Stop knop – voortaan in de middenconsole – en het BMW logo op het stuur verwijzen naar de puur elektrische aandrijving van de BMW iX3. Andere modelspecifieke kenmerken zijn de modelaanduiding op de middenconsole, instaplijsten met het nieuwe BMW i logo en elementen in het instrumentenpaneel en Control Display die verwijzen naar de volledig elektrische aandrijving. Net als de standaard aanwezige Ambiance verlichting als basis de BMW i Blau setting heeft.
Intens, gefocust rijplezier: sportstoelen en nieuwe schakelaars.
De standaard sportstoelen bieden optimale steun voor bestuurder en voorpassagier – ook in snel genomen bochten. Ze zijn standaard bekleed in het nieuwe geperforeerde Sensatec in Black of Cognac. Optioneel is Vernasca lederen bekleding in Mokka, Oyster of Schwarz met contrasterend blauw stiksel. Het nu standaard M Sportpakket omvat zowel hemelbekleding in Anthrazite en interieurlijsten in het nieuwe Rhombicle Dark. Er is keuze uit drie varianten voor de interieurlijsten.
De vernieuwde, op de bestuurder gerichte, ergonomisch geperfectioneerde cockpit helpt de bestuurder zijn aandacht volledig op de weg te houden. De volledig digitale displays bestaan uit een 12,3 inch instrumentenpaneel en een net zo groot Touch Control Display. De Start-Stop knop voor de elektromotor bevindt zich nu in een nieuw paneel in de middenconsole. Daar bevinden zich ook de BMW Controller en de knoppen voor
Driving Experience Control en de elektromechanische handrem.
Twee uitrustingsniveaus.
De nieuwe BMW iX3 is er in twee uitrustingsniveaus. De Executive is al voorzien van een rijke, verfijnde uitrusting, met onder meer metallic lak, 19 inch lichtmetalen wielen,
adaptief onderstel, automatische bediening van de bagageklep, panoramadak, elektrisch verstelbare stoelen, een met leder bekleed M Sportstuurwiel, en automatische
3-zone airconditioning. BMW Live Cockpit Professional is eveneens standaard en omvat de BMW Intelligent Personal Assistant, Comfort telefoonvoorbereiding met draadloze oplaadmogelijkheid én de mogelijkheid van Remote Software Updates en de digitale services van BMW Connected Charging. Bij het Connected Pack Professional zijn cloud-based BMW Maps en smartphone integratie voor Apple CarPlay en Android Auto inbegrepen.
De uitvoering High Executive voegt daar onder meer lichtmetalen 20 inch wielen in een nieuwe aerodynamische styling aan toe, evenals onder meer geluiddempende beglazing in de voorportieren, Comfort Access, Vernasca lederen bekleding, Parking Assistant Plus, BMW Gesture Control, BMW Head-Up Display en een Harman Kardon Surround Sound System. Verder heeft deze uitvoering ook de BMW IconicSounds Electric functie.
BMW IconicSounds Electric geeft de rijbeleving in de elektrische auto extra emotionele diepte. Variaties in de belasting van de auto worden weerspiegeld in een eveneens soepel variërend geluid. Iedere rijmodus gaat gepaard met een bijpassend geluidsbeeld. De ‘rijgeluiden’ zijn specifiek gecomponeerd door de sound designers en acoustic engineers van BMW. De melodie bij de start-stopknop is het resultaat van de samenwerking van Hans Zimmer en de sound designer van BMW, Renzo Vitale.
Geïntegreerde aandrijvingstechniek: vijfde generatie BMW eDrive Technologie.
De aandrijving van de nieuwe BMW iX3 levert de voor BMW kenmerkende prestaties in ongekende stilte. Het resultaat is opwindend rijplezier zonder enige emissie. De BMW iX3 is het eerste model dat is voorzien van de BMW eDrive technologie van de vijfde generatie. Die omvat de door BMW zelf ontwikkelde elektromotor, de elektronica, de zeer geavanceerde oplaadtechnologie en de specifieke hoogvoltage-accu.
De BMW iX3 is een pionier van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van elektrische aandrijving van BMW. De vijfde generatie van de BMW eDrive technologie is zeer schaalbaar en kan daardoor in zeer uiteenlopende modellen worden toegepast. Na de BMW iX, i4 en iX3 wordt de technologie in de toekomst ook toegepast in andere modellen.
In de nieuwste BMW eDrive technologie zijn de elektromotor, de elektronica en transmissie in één behuizing samengebracht. Het gehele systeem is ondergebracht in het achterste subframe en is niet alleen bijzonder compact, het is ook bijzonder krachtig in verhouding tot de kracht die het ontwikkelt.
De elektromotor in de BMW iX3 werkt volgens het principe van een synchrone draaistroomelektromotor zonder magneten. In deze constructie is het gebruik van zeldzame aardmetalen overbodig. De elektromotor in de BMW iX3 levert 30% meer kracht in vergelijking met de motoren in bestaande volledig elektrische modellen van BMW Group. Het rendement van de elektromotor loopt op tot 93%, terwijl het rendement van verbrandingsmotoren nog geen 40% is.
De aandrijflijn draait tot 17.000 toeren per minuut. Het piekvermogen bedraagt 210 kW (286 pk) en is beschikbaaar over een breed toerenbereik. Het koppel bedraagt een indrukwekkende 400 Nm dat – anders dan met veel andere elektromotoren – beschikbaar blijft bij hoge toerentallen.
De aandrijfkrachten gaan via de kortst mogelijke weg via de transmissie met een enkele overbrenging – die in dezelfde behuizing is ondergebracht – naar de achterwielen. Geavanceerde stabiliteitscontrole en ARB technologie (wielslipbeperking in het motormanagement geïntegreerd) zorgen ervoor dat ook onder de slechtste weg- en weersomstandigheden de aandrijving optimaal presteert. De nieuwe BMW iX3 sprint vanuit stilstand in 6,8 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/h.
Hoogvoltage-accu met grote capaciteit.
De hoogvoltage-accu in de nieuwe BMW iX3 is gebaseerd op de nieuwste nikkelrijke technologie die al bekend is van andere producten van BMW. De accu is opgebouwd uit 188 individueel aan te sturen cellen – elk in zijn eigen aluminium behuizing – die zijn verdeeld in tien modules. Het pakket is laag in de vloer van de auto geplaatst en vormt een integraal onderdeel van de carrosserieconstructie. De accu van de nieuwste generatie heeft een bruto energiecapaciteit van 80 kWh, waarvan 74 kWh effectief kan worden gebruikt. Dat geeft hem een uitstekende gewichts-/capaciteit verhouding.
De hoge energiedichtheid van de accu, de uitstekende efficiency van de elektromotor, de adaptieve regeneratiefunctie als de auto rijdt, het gewichtsbesparende ontwerp en de aerodynamische vormgeving van de auto vormen samen een compleet duurzaamheidsconcept met indrukwekkende praktische gebruiksmogelijkheden, in de stad en op lange afstanden. De actieradius volgens WLTP bedraagt 461 kilometer. Daarmee onderscheidt de BMW iX3 zich van veel andere elektrische auto’s in zijn segment, waarvan de actieradius voornamelijk door steeds grotere accupakketten wordt uitgebreid. Deze maken die auto’s juist zwaarder en verslechteren daarmee de efficiency.
BMW Charging: innovatieve oplaadoplossingen voor thuis en onderweg.
BMW Charging biedt de berijder van de nieuwe BMW iX3 specifieke oplaadproducten, oplaaddiensten en digitale services. De volledig elektrische SAV wordt geleverd met de BMW Charging Card en een laadkabel voor openbare oplaadpunten. De BMW Wallbox met een oplaadcapaciteit tot 22 kW, is beschikbaar voor thuis opladen.
Deze Alfen Eve Pro-Line biedt ook slimme mogelijkheden voor intelligent laden en het bijhouden van de laadhistorie voor het verrekenen van zakelijk verreden kilometers. De producten worden aangeboden in samenwerking met gecertificeerde partners, die de Wallbox thuis installeren.
CCU voor snelladen tot 150 kW.
De Combined Charging Unit (CCU) in de nieuwe BMW iX3 biedt extreme flexibiliteit als het gaat om opladen aan diverse oplaadstations. Daardoor is snelladen in elk land gemakkelijk en eenvoudig. Aan een laadpunt met wisselstroom maakt de CCU eenfase laden met maximaal 7,4 kW én driefase laden met maximaal 11 kW mogelijk. Aansluiten op een snellader (gelijkstroom) maakt opladen mogelijk met maximaal 150 kW.
Aan een Wallbox kan de hoogvoltage-accu in de BMW iX3 worden opgeladen van 0 tot 100% in 7,5 uur. Aan een snellader is opladen van 0 tot 80% van zijn capaciteit mogelijk in slechts 32 minuten. Opladen met voldoende elektriciteit voor maximaal honderd kilometer (op basis van de WLTP cyclus) kan in slechts 10 minuten.
Lagere tarieven voor het gebruik van snelladers.
Zodra u bij BMW Charging bent geregistreerd, heeft de BMW iX3 rijder toegang tot meer dan 200.000 oplaadpunten in Europa. Alleen in Nederland zijn al meer dan 80.000 laadpunten toegankelijk.
Behalve dat BMW Charging opladen eenvoudig maakt, is het ook financieel aantrekkelijk dankzij een gestandaardiseerde abonnementstructuur. Klanten kunnen kiezen voor het Flex abonnement, het Active basisabonnement en het IONITY Plus-pakket, afhankelijk van hun behoeften. Het basisabonnement hanteert vaste tarieven per kW voor zowel gelijk- als wisselstroom, ongeacht de lokale tarieven. Dat betekent in Nederland 27 cent per kW wisselstroom, 41 cent per kW gelijkstroom en 22 cent per kW in het Plus-pakket.
BMW Connected Charging met nieuwe functies in de My BMW App.
In de My BMW App wordt alle informatie over de oplaadhistorie, oplaadprocessen, scan & charge en het beheer van de instellingen voor het laden en de bescherming van het milieu duidelijk weergegeven. Ook is het mogelijk om pushnotificaties te ontvangen, bijvoorbeeld wanneer de accu volledig is opgeladen. Zowel in de app als in de auto biedt de weergave van een blauwe cirkel op het navigatiescherm een goed beeld van de resterende actieradius. Met Connected Charging biedt BMW Maps de mogelijkheid om lange reizen met de BMW iX3 nauwgezet te plannen, inclusief openbare laadpunten om de accu onderweg op te laden als de bestemming buiten de actieradius op een volle accu ligt. BMW Maps geeft de beschikbare laadpunten langs de route weer met een andere kleur. Ook informatie over onder meer de laadcapaciteit wordt weergegeven.
Connectivity en berijdersassistentiesystemen: maximale functionaliteit voor superieur comfort en optimale veiligheid en nieuwe apps.
Met de onlangs vernieuwde nieuws-app kunnen BMW iX3 rijders gebruikmaken van talrijke news-on-demand en infotainment podcasts. Met de introductie van persoonlijke berichten kunnen klanten categorieën kiezen om alleen van onderwerpen die ze interesseren berichten te ontvangen. Door individuele posts te ‘liken’, leert de intelligente app wat de voorkeuren van de gebruiker zijn en wordt het aanbod preciezer op de klant afgestemd. Gepersonaliseerd nieuws en de belangrijkste berichten zijn ook beschikbaar in hoogwaardige geluidskwaliteit voor extra luisterplezier. In plaats van dat de berichten door een spraakcomputer worden gepresenteerd, is het bericht ingesproken. Klanten kunnen het nieuws selecteren op land en taal. Doordat grote nieuwsdiensten zijn geïntegreerd, biedt de nieuws-app een steeds grotere variëteit aan nieuwsberichten.
Snel, precies en informatief: nieuwe BMW Maps.
Het cloud-based navigatiesysteem BMW Maps presteert nu beduidend beter op het gebied van nauwkeurigheid en invoer van bestemmingen. De nieuwe generatie van het navigatiesysteem biedt enorm snelle en dynamische routeberekening op basis van real time verkeersinformatie. De aankomsttijd wordt vooraf berekend op basis van de gemiddelde verkeersdrukte op de gehele route. Een bestemming kan zowel met vrije tekstinvoer als met de klassieke adressenselectie worden gekozen. De bestemming kan ook worden ingesproken. Zogenoemde POI (points of interest) langs de route worden gedetailleerd beschreven, inclusief reviews, openingstijden en/of foto’s.
Met Connected Parking helpt BMW Maps de BMW iX3 rijder ook om een parkeerplaats in de buurt van zijn bestemming te vinden. De bestuurder krijgt een impressie van de parkeersituatie op de verwachte aankomsttijd als hij zijn bestemming invoert. Kort voor aankomst geeft het systeem de dichtstbijzijnde parkeergelegenheid aan en suggesties over de route die de meeste kans op een parkeerplaats biedt. De bekende diensten
On-Street Parking Information en Park Now zijn slim geïntegreerd in BMW Maps.
Smartphone verbinding en integratie van services van derden.
De BMW Live Cockpit Professional omvat ook verbeterde smartphone integratie, bijvoorbeeld via Apple CarPlay. Daarmee is het gebruik van talrijke diensten mogelijk, zoals Siri, diverse kaartenapps, muziekstreamingsdiensten als Apple Music en WhatsApp. De systemen zijn geïntegreerd in het weergave- en bedieningsconcept via een draadloze verbinding via WiFi tussen de smartphone en de auto. De bestuurder kan de belangrijke informatie van de apps zien op het Control Display en in slimme vorm in het instrumentenpaneel én op het optionele Head-Up display.
Met Android AutoTM heeft BMW Group het gamma naadloze netwerkmogelijkheden voor inzittenden van de auto opnieuw uitgebreid. Android Auto in de BMW biedt eenvoudige en veilige bediening van functies van de smartphone, zoals muziek-, media- en berichtenapps, tijdens het rijden. Met behulp van Google Assistant kan de bestuurder communiceren met zijn smartphone en de handelingen worden weergegeven op het informatiedisplay van de auto. Hoogtepunten van de interactie tussen Android Auto en de BMW zijn de gemakkelijke, draadloze verbinding en de intelligente integratie van
Google MapsTM navigatie-instructies in de Head-Up Display van de BMW.
BMW Display Key.
Met de optionele BMW Display Key kan de BMW iX3 via de Apple iPhone worden ver- en ontgrendeld. De conventionele autosleutel is daarmee overbodig. De smartphone hoeft alleen tegen de deurgreep worden gehouden om de auto te openen. Zodra de smartphone in de auto in de draadloze oplaadmogelijkheid is gelegd, kan de BMW worden gestart. De digitale sleutel is te programmeren met de My BMW App. De eigenaar kan tot vijf anderen toegangs- en gebruiksrechten geven en om beginnend bestuurders te beschermen ook onder meer de maximale snelheid en het maximale vermogen instellen, net als het volume van de radio.
BMW Intelligent Personal Assistant met uitgebreide functies.
De nieuwste generatie van BMW Intelligent Personal Assistant in de BMW iX3 smeedt een bijzonder hechte band tussen bestuurder en auto. De digitale reisgenoot, die is te activeren met spraakcommando’s (bijvoorbeeld “Hey BMW”) of met een druk op een knop, leert continu bij. Met natuurlijke gesproken opdrachten kunnen de inzittenden van de BMW iX3 onder meer de airconditioning bedienen.
Het gebruik van de BMW Intelligent Personal Assistant gaat gepaard met nieuwe grafische symbolen op het Control Display, waarmee het interactieve karakter van het systeem wordt geaccentueerd. Het weergegeven beeld ‘leunt’ naar degene die spreekt en verbeeldt de aandacht van het systeem voor de gesproken opdracht. Het systeem weet wanneer het door welke van de voorste inzittenden wordt aangesproken en reageert direct, bijvoorbeeld door zoals gevraagd de climate control aan één kant van het interieur te verstellen.
Bestuurderassistentiesystemen
Het progressieve karakter van de nieuwe BMW iX3 schijnt opnieuw door in de bijzonder uitgebreide reeks functies van de bestuurdersassistentiesystemen. Bij de introductie in november 2020 bood de volledig elektrisch aangedreven SAV al een heel gamma van geautomatiseerde besturings- en parkeerfuncties die pas bij de laatste modelupdate ook in de conventionele versies van de BMW X3 zijn geïntegreerd. Dit illustreert het technologisch vooruitstrevende karakter van de BMW iX3. Bovendien zijn vrijwel alle bestuurdersassistentiesystemen onderdeel van de standaarduitrusting.
De bestuurdersassistentiesystemen verwerken camerabeelden en informatie van de ultrasone en radarsensors om de omgeving van de auto in de gaten te houden. Zo nodig waarschuwt het systeem voor eventuele obstakels en gevaren om het risico van een ongeval te minimaliseren, en grijpt het in met rem- en stuurcorrecties. Bestaande functies worden steeds verder verbeterd door middel van Remote Software Upgrades of uitbreidingen. Verder heeft de klant de mogelijkheid om andere, nieuwe of aanvullende functies via Functions on Demand bij te bestellen.
Standaarduitrusting: Driving Assistant Professional.
Behalve Approach Control Warning en Speed Limit Info inclusief weergave van inhaalverboden behoort tot de standaarduitrusting van de nieuwe BMW iX3 ook
Driving Assistant Professional. Dit uitgebreide comfort- en veiligheidspakket omvat Steering and Lane Control Assistant met de Active Navigation functie die de bestuurder helpt om ook op brede wegen met meerdere rijstroken de route aan te houden die het navigatiesysteem heeft berekend.
Automatic Speed Limit Assist en routecontrole zijn andere belangrijke functies. Ze maken het mogelijk dat Active Cruise Control met Stop&Go rekening houdt met zowel de snelheidslimiet ter plaatse als de soort weg om de snelheid aan te passen. In de versie met BMW Head-Up Display – uitrusting High Executive – kan Active Cruise Control ook verkeersborden waarnemen en de auto automatisch tot stilstand brengen als het verkeerslicht op rood staat.
Andere onderdelen van Driving Assistant Professional zijn Lane Change Warning en
Lane Departure Warning, Side Collision Warning en Avoidance Assistant, die ook reageert op voetgangers. Het systeem omvat ook Crossroads Warning, Wrong-way Warning,
Rear Collision Warning en Crossing-Traffic Warning voor en achter.
Parking Assistant: assistentie bij manoeuvreren behoort ook tot de standaarduitrusting.
De bestuurder van de BMW iX3 kan gebruikmaken van effectieve assistentie bij het parkeren en manoeuvreren.
Parking Assistant behoort tot de standaarduitvoering en omvat Active Park Distance Control (Active PDC) met sensors aan de voor- en achterzijde van de auto, zijdelingse parkeerhulp en de Reversing Assistant met camera. Het system helpt de bestuurder ook met de keuze van een passende parkeerplaats parallel aan of haaks op de rijrichting en het inparkeren. Het neemt de besturing van de auto en de bediening van gas en rem over van de bestuurder tijdens de parkeermanoeuvre. De Parking Assistant ondersteunt de bestuurder ook bij het uitparkeren uit parkeerplaatsen parallel aan de weg.
Parking Assistant Plus, dat standaard is voor de uitvoering High Executive, vult de uitrusting aan met Surround View met Top View, Panorama View en 3D View. De functie Remote 3D View geeft de eigenaar van de BMW iX3 de mogelijkheid om op zijn smartphone een actueel 3D beeld te zien van de situatie rond zijn auto.
Op de lijst van optionele uitrustingen staat ook de BMW Drive Recorder, die op basis van de beelden van de camera’s van de diverse bestuurdersassistentiesystemen video’s kan opnemen vanuit diverse standpunten rond de auto. Die video’s kunnen worden bewaard om later te bekijken op het Control Display zodra de auto stilstaat en kunnen worden geëxporteerd via de USB-poort.
De nieuwe BMW iX3 is leverbaar voor een consumentenadvies prijs vanaf € 69.000,- en is per direct te bestellen bij elke BMW dealer.
Alle cijfers onder voorbehoud. Brandstofverbruik gemiddeld in WLTP testcyclus: 0,0 l/100 km; stroomverbruik gemiddeld: 18,5–18,9 kWh/100 km; CO2 emissie gemiddeld: 0 g/km. De vermelde waarden van brandstofverbruik, CO₂ uitstoot en energieverbruik zijn gebaseerd op de huidige toepasselijke tekst van de EU Verordening (EC) 715/2007. De waarden hebben betrekking op een voertuig met een standaard configuratie in Nederland en de getoonde variaties geven verschillende maten van de geselecteerde wielen en banden aan evenals optionele uitrustingsmogelijkheden en kunnen verschillen gedurende de configuratie.