Adversus | Auto's | Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio nu nog meer vermogen, techniek én esthetiek

Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio nu nog meer vermogen, techniek én esthetiek

Alfa Romeo heeft de topversie van de Giulia en Stelvio, de Quadrifoglio-uitvoering, vernieuwd en verder verfijnd op het gebied van technologie en stijl

Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio nu nog meer vermogen, techniek én esthetiek
Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio nu nog meer vermogen, techniek én esthetiek

Alfa Romeo heeft de topversie van de Giulia en Stelvio, de Quadrifoglio-uitvoering, vernieuwd en verder verfijnd op het gebied van technologie en stijl. De kenmerkende Alfa Romeo-kwaliteiten – perfecte gewichtsverdeling, de beste rijdynamiek in het segment, en tijdloos design – zijn naar een hoger niveau getild. Bovendien vindt het nieuwe volledig digitale 12,3-inch TFT-instrumentencluster nu ook zijn weg naar de Giulia en Stelvio Quadrifoglio.

Performance, rijbeleving en stijl

De unieke 2.9 V6-motor van de Quadrifoglio-versies is opgewaardeerd van 510 naar 520 pk en is vanaf nu standaard gekoppeld aan een mechanisch sperdifferentieel. Dat optimaliseert de verdeling van de aandrijfkrachten en resulteert in meer grip, stabiliteit, wendbaarheid en snelheid in bochten.

Het gebruik van ultralichte materialen zoals koolstofvezel voor de aandrijfas, dak en motorkap (Giulia) draagt verder bij aan het realiseren van de beste rijdynamiek in het segment. Met het gebruik van deze materialen behoren beide modellen tot de auto’s met de beste power-to-weight ratio in hun klasse. De Giulia Quadrifoglio is de eerste sedan ter wereld die gebruik maakte van een actieve front splitter. Die regelt de luchtstroom onder de auto voor meer downforce, waarmee de stabiliteit en prestaties toenemen. Het speciale Q-uitlaatsysteem zorgt voor een onmiskenbaar geluid. Optioneel zijn de Quadrifoglio-versies verkrijgbaar met een Akrapovic-uitlaatsysteem.

Het uiterlijk van de Giulia en Stelvio valt van nature al op met een sterke persoonlijkheid. De nieuwe ‘3+3’-koplampen vormen daarin een karakteristiek kenmerk. Ze zijn bij de Quadrifoglio-versies voorzien van nieuwe adaptieve Full-LED Matrix-verlichting die adaptief grootlicht met anti-verblindingstechnologie biedt. Dankzij 15 LED’s in iedere module dragen deze koplampen bij aan de veiligheid en zijn ze minder vermoeiend voor de ogen dankzij verlichting die zo helder is als daglicht. Verder zijn de koplampen voorzien van een dynamische richtingaanwijzer. Een welkomst- én tot ziensfunctie komt in actie telkens als de bestuurder de auto sluit of opent.

Gepolijste 5-gaats sportvelgen, 19-inch voor de Giulia en 21-inch voor de Stelvio, zorgen samen met Q-remmen voor een unieke uitstraling. Optioneel verkrijgbaar voor zowel de Giulia Quadrifoglio als de Stelvio Quadrifoglio zijn keramische remschijven met rode remklauwen, die maar liefst 17 kg lichter zijn dan de standaard remschijven.

Andere sportieve accenten sieren de voor- en achterbumper, wielkasten en zijskirts, die specifiek zijn voor de Quadrifoglio-versies. Op de voorschermen prijkt uiteraard het iconische Q-embleem en voor beide modellen is te kiezen uit zes kleurstellingen:  Rosso Alfa, Nero Vulcano, Grigio Vesuvio, Blu Misano, Rosso Etna en Verde Montreal.

Interieur

Hetzelfde sportieve gevoel gaat verder in de interieurs dankzij een exclusieve combinatie van zwart leer en zwarte stiksels op de stoelen en dashboard. Het stuurwiel is bekleed met leer en Alcantara met zwarte stiksels en inzetstukken van koolstofvezel. Nieuw voor beide modellen is de 3D-afwerking met carbon van het dashboard, de middenconsole en de deurpanelen. Optioneel is te kiezen voor zeer sportieve met zwart leer en Alcantara beklede Sparco-stoelen, afgewerkt met contrasterende wit/groene stiksels.

Nieuw instrumentencluster

Of het nu gaat om de exclusieve uitstraling, technologie of connectiviteit aan boord; alle functies staan in dienst van de kenmerkende rijervaring van Alfa Romeo. Dit tekent zich ook af in het nieuwe instrumentenpaneel met het historische “telescopische” ontwerp en een volledig digitaal 12,3-inch TFT-scherm waarop alle voertuiginformatie weergegeven wordt. Naast de keuze uit drie layouts voor het instrumentarium, die iedere Alfa Romeo heeft (Evolved, Relax and Heritage), maakt een exclusieve ‘Race’-weergave zijn debuut op de Quadrifoglio-versies van de Giulia en Stelvio. De ‘Race’-layout bundelt alle fundamentele informatie voor de sportieve rijder op het centrale deel van het instrumentarium: de toerenteller, snelheidsmeter en een schakelindicator voor handmatig schakelen. De layout is individueel aan te passen door aanvullende informatie, waaronder prestatiegegevens, naast het centrale projectiedeel te plaatsen. Verder zijn bij iedere layout diverse widgets te kiezen, waaronder de navigatie, media, kompas en bandenspanningsweergave.

Veiligheid

Iedere Giulia en Stelvio Quadrifoglio is uitgerust met een breed scala aan veiligheidssystemen. Standaard op beide modellen zijn onder meer actieve cruise control, achteruitrijcamera, verkeersbordherkenning met snelheidsbepaling, dodehoekbewaking, Lane keeping Assist, Lane Departure Warning, Driver Attention Warning en automatisch grootlicht zonder andere verkeersdeelnemers te verblinden. Verder is level 2 autonoom rijden mogelijk.  

Prijzen voor de Giulia Quadrifoglio beginnen bij € 138.500,-. De Stelvio Quadrifoglio is er vanaf € 166.000,-.

Deel dit artikel op jouw social media

Foto van auteur
Auteur
ADVERSUS
MEER OP ADVERSUS.NL