BMW Group presenteert zijn eerste volledig elektrische model voor de premium middenklasse. De BMW i4 biedt wendbaarheid en dynamiek voor het BMW typerende rijplezier, maar ook comfort en moderne functionaliteit. De i4 combineert sportieve duurzaamheid met gracieus design, ruimte en gebruiksgemak van een vierdeurs Gran Coupé.
De nieuwe BMW i4 zet niet alleen de standaard op het gebied van rijdynamiek, comfort op lange afstand en elegant en opvallend design. Ook is hij toonaangevend met premium materiaalkeuze en vakmanschap. De nieuwste generatie van het iDrive systeem, baanbrekende innovaties op het vlak van geautomatiseerd rijden en parkeerassistentie en een rijk aanbod voor personalisatiemogelijkheden en uitrustingen zorgen samen voor een ronduit indrukwekkende rijbeleving.
Prijzen
Consumenten-adviesprijs | Fiscale waarde | Netto catalogus-prijs | BTW 21% | |
BMW i4 eDrive40 | € 60.697 | € 59.200 | € 48.926 | € 10.274 |
BMW i4 M50 | € 73.496 | € 72.000 | € 59.504 | € 12.496 |
Het design: een perfect mix van dynamiek en duurzaamheid.
Het hoogwaardige design sluit hier perfect op aan met een nieuwe stijl met een scherp en helder lijnenspel. De volledig elektrische aandrijving wordt zo gecombineerd met de sportieve elegantie en functionaliteit van een Gran Coupé. Met een exterieurlengte van 4.785 mm en wielbasis van 2.856 mm biedt de BMW i4 ruim plaats aan vijf inzittenden. De brede bagageklep biedt toegang tot een veelzijdige bagageruimte met een inhoud van 470 tot 1.290 liter. Alles tezamen biedt de BMW i4 een totaalpakket dat in onmiskenbare BMW stijl een nieuw tijdperk van rijplezier inluidt.
De BMW i4 combineert de kenmerkende sportieve esthetiek van BMW coupés met het comfort van een vierdeurs model met een praktische, grote bagageklep. De elegante, langgerekte proporties zorgen voor een sportieve uitstraling. Korte overhangen, slanke dakstijlen en frameloze ruiten vormen samen met de vloeiende daklijn het kenmerkende silhouet van een BMW coupé. Accenten in BMW i blauw verwijzen naar de vele innovaties. Zo biedt de deels gesloten BMW nierengrille uitrustingsafhankelijk ook plaats aan radarsensoren voor de bestuurdersassistentiesystemen. De voorbumper heeft een minimaal aantal openingen, zoals de geïntegreerde Air Curtains die de luchtstroom efficiënt langs de wielen geleiden. Verzonken portiergrepen, aerodynamische wielen, diffusorelementen in de achterbumper en een vin aan de achterzijde dragen verder bij aan het optimaliseren van de aerodynamica.
De BMW i4 M50 is het eerste elektrisch aangedreven model van BMW M GmbH en onderscheidt zich met klassieke designelementen van BMW M modellen, zoals de U-vorm in de voorbumper en verschillende Cerium Grey en hoogglans zwarte accenten. Een M specifieke achterspoiler maakt de kenmerkende prestatiegerichte uitstraling van de BMW i4 M50 compleet.
Ook het optionele Model M Sport voor de BMW i4 eDrive40 maakt de dynamische eigenschappen van de auto direct duidelijk. Verder is een M Carbon exterieurpakket leverbaar op de BMW i4 M50, waarbij verschillende elementen zijn uitgevoerd in lichtgewicht, hightech koolstofvezel. Frozen “matte lakken” en hoogwaardige BMW Individual carrosseriekleuren maken de exterieuruitrusting compleet.
De minimalistische, U-vormige lichtbuisjes van de standaard full-LED koplampen zijn een moderne interpretatie van de klassieke dubbele koplampen. Optioneel leverbaar zijn adaptieve LED koplampen met BMW Laserlight en het anti-verblindingsgrootlicht BMW Selective Beam.
In het interieur komt het progressieve karakter tot uiting dankzij innovatieve, volledig digitale weergaven voor de nieuwste generatie BMW iDrive. Het BMW Curved Display laat het 12,3 inch instrumentenpaneel en 14,9 inch centrale display samensmelten tot één gebogen glazen oppervlak dat meer dan ooit naar de bestuurder is gericht. Dankzij de verborgen montagepunten lijkt het scherm boven het dashboard te zweven. Het aantal knoppen en schakelaars in het interieur is tot een minimum beperkt. De cockpit heeft een premium ambiance van elegantie en moderniteit, met hoogwaardige materialen en nauwkeurig vakmanschap.
De standaard sportstoelen – optioneel elektrisch verstelbaar met Memory functie – en het multifunctionele sportstuurwiel – optioneel met leder bekleed M Sportstuurwiel – sluiten hier perfect op aan. De hoge middenconsole zorgt samen met de vloeiende lijnen die vanaf het dashboard doorlopen in de portieren voor een prettig omsloten en toch ruimtelijk gevoel. De middenconsole biedt plaats aan de vertrouwde bedieningselementen als de BMW Controller en Driving Experience Control. Blauwe accenten in de cockpit verwijzen naar de elektrische aandrijving.
BMW typerende rijdynamiek en elektrische vierwielaandrijving.
De volledig elektrische BMW i4 voldoet met zijn compromisloze premium kwaliteit en typerende dynamische karakter volledig aan de verwachtingen van de meest veeleisende klanten. Het direct beschikbare vermogen zorgt voor een snelle maar geruisloze acceleratie. De rijbeleving biedt zelfs onder de meest veeleisende omstandigheden een optimale balans tussen sportiviteit en comfort. Hij biedt alle kwaliteiten van een BMW Gran Coupé, maar combineert die voor het eerst met lokaal emissievrij rijden. De toevoeging van een BMW M model onderstreept de focus op sportiviteit. Het eerste volledig elektrische model van BMW M GmbH brengt de klassieke M formule van wendbaarheid, dynamiek en precisie naar het tijdperk van elektrische mobiliteit.
Deze eigenschappen zijn mede te danken aan de ongeëvenaarde ondersteltechnologieën. Zo is het standaardmodel al voorzien van onder meer adaptieve demping, luchtvering achter, elektromechanische besturing met Servotronic, een geïntegreerd remsysteem en Dynamic Stability Control (DSC) met bijbehorende functies. Door vergaande integratie van de verschillende systemen reageren ze sneller dan ooit op de verschillende omstandigheden: tot tien keer sneller dan conventionele systemen. Aanvullend zorgt Traction Control voor een optimale acceleratie vanuit stilstand.
De BMW i4 is gebaseerd op een flexibele voertuigarchitectuur die van meet af aan is ontwikkeld voor volledig elektrische aandrijving. De uitzonderlijk dunne hoogvoltage-accucellen zijn in de carrosseriestructuur geïntegreerd en laag in de vloer geplaatst. Dit zorgt voor een zeer laag zwaartepunt van de auto en daarmee voor een betere handling. Samen met de compacte aandrijftechnologie zorgt deze plaatsing bovendien voor een gebalanceerde gewichtsverdeling. De hoogwaardige ondersteltechnologie maakt tot slot ongeëvenaarde prestaties mogelijk. De decennialange ervaring van BMW Group met de ontwikkeling van uitzonderlijk sportieve premium modellen is in ieder aspect van de BMW i4 terug te zien.
Het onderstel is specifiek voor de BMW i4 ontwikkeld en biedt zowel dynamiek als comfort, plus een zeer nauwkeurige handling. De elektromechanische besturing sluit hier perfect op aan en filtert alle ongewenste bewegingen van het stuurwiel weg, wat zeker op slecht wegdek zorgt voor meer rust en comfort. Het standaard Servotronic biedt twee instellingen – meer direct of meer comfort – te activeren via de Driving Experience Control. Het optionele Variable Sport Steering biedt op dit gebied nog meer mogelijkheden voor een op persoonlijke voorkeur aangepaste rijbeleving. De wielophanging van de BMW i40 eDrive40 is afgesteld voor een optimale balans tussen dynamiek en comfort. De optionele, adaptieve M wielophanging maakt het ook mogelijk om de afstelling aan te passen op de situatie en op de voorkeur van de bestuurder.
De BMW i4 M50 heeft een modelspecifiek Adaptief M Onderstel met standaard individueel afgestelde vering en schokdempers, modelspecifieke anti-roll bars, een extra veerpootbrug voor, Variable Sport Steering, een M Sportremsysteem en tot 20 inch lichtmetalen M wielen.
Voor het eerst wordt de vijfde generatie BMW eDrive technologie toegepast in combinatie met elektrische vierwielaandrijving voor een buitengewone mate van acceleratie, grip, stabiliteit en dynamiek onder alle omstandigheden. Het systeem past de hoeveelheid koppel per wiel continu aan op de verschillende rijsituaties. Onder minder veeleisende omstandigheden worden alleen de achterwielen aangedreven voor een betere efficiëntie en actieradius.
Recuperatie van de remenergie zorgt ervoor dat de accu tijdens het afremmen wordt bijgeladen voor nog meer efficiëntie en een grotere actieradius. Het geïntegreerde remsysteem zorgt ervoor dat dit niet te merken is aan de feedback van het rempedaal. Het intrappen van het pedaal zorgt onder alle omstandigheden voor dezelfde mate van remkracht. De mate van recuperatieremkracht wordt automatisch aangepast op de specifieke situatie. In combinatie met een vooruitziende rijstijl kan tot 90 procent van alle remacties met recuperatie worden uitgevoerd. Gebruik van het rempedaal is dan bijna niet nodig. Wanneer het stroompedaal wordt losgelaten maar afremmen niet nodig is, zal de BMW uitrollen met uitgeschakelde aandrijving om zo verdere energie te besparen. Een grafische weergave in het BMW iDrive systeem toont de actuele energiestromen van de aandrijving.
De BMW i4 is standaard voorzien van aerodynamisch geoptimaliseerde 17 inch lichtmetalen wielen, of 18 inch lichtmetalen M wielen voor de BMW i4 M50. Alle optionele 19 en 20 inch wielen zijn voorzien van bredere achterbanden. Voor de BMW i4 M50 zijn ook high-performance banden leverbaar, evenals een M Technic pakket met 20 inch lichtmetalen M wielen, grotere remschijven voor het M Sportremsysteem en extra aerodynamische maatregelen voor het exterieur. Bij de BMW i4 debuteert standaard ook een meer geavanceerde versie van het bandenspanningscontrolesysteem, dat voor meer veiligheid en comfort zorgt en zelfs de levensduur van de band kan voorspellen.
Carrosserie als onderstel vallen op door een lichtgewicht ontwerp waarbij veel gebruik is gemaakt van aluminium. Alle functionele componenten zijn geoptimaliseerd voor zowel een superieure stijfheid als optimale veiligheid bij een ongeval. Daarbij horen ook geïntegreerde veiligheidssystemen die de gevolgen van een ongeval maximaal beperken. De BMW i4 heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,24 Cw, mede te danken aan actieve luchtgeleiding zoals een afsluitbare BMW nierengrille. Deze vergaand geoptimaliseerde aerodynamica draagt verder bij aan een maximale actieradius.
Duurzame vooruitgang: vijfde generatie BMW eDrive technologie.
De vijfde generatie BMW eDrive technologie bestaat uit de aandrijfelektronica, laadtechnologie, hoogvoltage-accu en elektromotoren die samen met de besturingselektronica en transmissie zijn geïntegreerd in één behuizing. Dankzij de decennialange ervaring van BMW met elektrische aandrijving heeft de vijfde generatie eDrive technologie een verbeterde efficiëntie. Zo hebben de elektromotoren nu een efficiëntie van liefst 93 procent en behoren daarmee tot de beste in hun klasse. Bovendien zijn elektrisch aangestuurde synchroonmotoren toegepast in plaats van conventionele elektromotoren met permanente magneten. Hierdoor zijn er geen zeldzame aardmetalen nodig voor de productie.
Het accupakket heeft een nettocapaciteit van 80,7 kWh en een 20 procent hogere energiedichtheid in vergelijking met de huidige BMW i3. Daarnaast is de laadcapaciteit dankzij een nieuwe Combined Charging Unit (CCU) verhoogd tot 200 kW. Bij een snellaadstation met dezelfde capaciteit is tien minuten opladen genoeg om weer 164 (eDrive40) of 140 km (M50) ver te komen. De BMW i4 is verder geschikt voor zowel eenfase als driefase opladen aan een AC-oplaadpunt, met een maximale capaciteit van 11 kW. Volledig opladen duurt dan 8,5 uur.
Dankzij dit alles kunnen in verhouding kleinere accu’s worden toegepast, wat het gewicht van de BMW helpt beperken. Voor optimale prestaties is het accupakket specifiek voor de BMW i4 ontwikkeld. De BMW i4 is standaard uitgerust met een geïntegreerd verwarmings- en koelingssysteem voor zowel interieur als aandrijflijn, inclusief zeer efficiënte warmtepomp. Zo blijft de accu op optimale bedrijfstemperatuur, wat verder bijdraagt aan een grotere actieradius. BMW biedt acht jaar of 160.000 km garantie op de accu.
Twee uitvoeringen: BMW i4 eDrive40 en BMW i4 M50.
De BMW i4 is bij introductie leverbaar in twee modelvarianten, waaronder het allereerste BMW M model met volledig elektrische aandrijving. De BMW i4 M50 is een sportmodel van BMW M GmbH en biedt zeer intensief rijplezier. Dankzij elektromotoren op zowel de voor- als achteras met een gecombineerd vermogen van 400 kW (544 pk), een koppel van liefst 795 Nm en M specifieke ondersteltechnologie biedt hij inspirerende prestaties en een actieradius van 510 kilometer (WLTP). Het piekvermogen van 400 kW (544 pk) is gedurende tien seconden beschikbaar in SPORT modus. Bij de BMW i4 eDrive40 zorgt een 250 kW (340 pk) sterke elektromotor met een koppel van 430 Nm voor klassieke achterwielaandrijving en indrukwekkende sportiviteit. De actieradius bedraagt tot 590 kilometer (WLTP).
Met de Sport Boost functie bereikt de BMW i4 M50 in 3,9 seconden de 100 km/h vanuit stilstand. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 225 km/h. De BMW i4 eDrive40 sprint van 0 naar 100 km/h in 5,7 seconden en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 190 km/h.
Interieur en uitrusting: een premium en individuele stijl.
Het productieproces van de BMW i4 maakt het mogelijk om ieder exemplaar volledig samen te stellen naar wens van de klant. Er zijn vrijwel oneindig veel mogelijkheden voor personalisatie, van design tot prestaties, comfort, veiligheidsfuncties en infotainment. Zo geniet iedere klant van optimaal rijplezier in een persoonlijke, op maat gemaakte BMW. Er is een grote keuze uit carrosseriekleuren, lichtmetalen wielen, het Model M Sport, het M Carbon exterieurpakket (leverbaar op de BMW i4 M50) en verschillende ook achteraf te installeren M Performance Parts om de BMW i4 volledig naar eigen smaak vorm te geven.
Voor het interieur is er een ruime keuze uit geperforeerde Sensatec of Vernasca lederen bekleding in vijf kleurvarianten, aangevuld met stof/Sensatec combinaties. Ook lederen bekleding BMW Individual Merino met uitgebreide omvang en BMW Individual Merino vollederuitrusting behoren tot de mogelijkheden. Decoratieve stiksels, een met leder bekleed dashboard en interieurlijsten maken het aanbod compleet.
De grote bagageklep opent en sluit standaard automatisch en in combinatie met het optionele Comfort Access zelfs op afstand. Een elektrisch inklapbare trekhaak is optioneel leverbaar en maakt het mogelijk om tot 1.600 kg te trekken. Voor nog meer praktisch gebruiksgemak biedt het interieur veel opbergmogelijkheden. USB poorten en een Bluetooth verbinding zorgen voor de nodige connectiviteit, evenals de optionele telefonie met draadloze oplaadmogelijkheid en inductielader voor smartphones.
De BMW i4 beschikt standaard over 3-zone automatische airconditioning die is gekoppeld aan de verwarming of ventilatie van de stoelen. Voor het eerst zijn alle temperatuur- en comfortfuncties centraal te bedienen, eventueel met stemcommando. Baanbrekende nanovezel-filtertechnologie zorgt voor een zeer effectieve reiniging van de lucht in het interieur, ook in combinatie met de standaard voorconditioneringsfunctie.
De BMW i4 is standaard uitrust met een geluiddempende voorruit, automatisch dimmende binnenspiegel en verwarmde buitenspiegels. Optioneel zorgt een groot glazen schuif-/kanteldak dat zich van voor tot achter uitstrekt ervoor dat het interieur baadt in licht. Daarbij is de lichtinval en hoeveelheid frisse lucht volledig naar voorkeur instelbaar. De LED verlichting voor leeslampjes en verschillende compartimenten wordt optioneel aangevuld door Ambiance verlichting, waarvan verdeling, intensiteit en kleur instelbaar zijn via het iDrive menu. Het Welcome Light Carpet en de dynamische interieurverlichting maken de exclusieve ambiance compleet.
De BMW Live Cockpit Plus is standaard aanwezig en biedt een audiosysteem met DAB+ radio. Het HiFi luidsprekersysteem – optioneel voor de BMW i4 eDrive40 en standaard voor de BMW i4 M50 – brengt het aantal luidsprekers op tien. Voor het ultieme luistergenot is er het Harman Kardon Surround Sound System met zestien luidsprekers en een digitale zevenkanaalsversterker met een audiovermogen van 464 watt.
De volledig elektrische aandrijving zorgt ervoor dat de BMW i4 van buiten geruisloos onderweg blijft. Om voetgangers te attenderen op zijn aanwezigheid is de BMW standaard uitgerust met akoestische voetgangersbescherming met een kenmerkend geluid. Aan boord wordt de elektrische rijbeleving naar wens versterkt met bijpassende geluiden die zijn gecomponeerd door de beroemde filmmuziekcomponist Hans Zimmer en Renzo Vitale, Creative Director Sound bij BMW Group. Deze geluiden versterken de rijbeleving zonder het comfort te beperken. In SPORT modus zijn de geluiden krachtiger en dominanter aanwezig. De BMW i4 M50 heeft een bijzonder energieke toon. Via Remote Software Upgrade zal ook BMW IconicSounds Electric beschikbaar worden, dat een geheel nieuwe geluidsbeleving biedt.
Het nieuwe BMW iDrive: een natuurlijke dialoog met de BMW.
De nieuwe generatie BMW iDrive brengt de interactie tussen bestuurder en BMW naar de digitale toekomst. Samen met het nieuwe BMW Operating System 8 met extreem krachtige connectiviteit en zeer snelle dataverwerking is de BMW i4 in iedere situatie een intelligente en proactieve metgezel. De intuïtieve bediening maakt een natuurlijke dialoog mogelijk tussen gebruiker en BMW, rekening houdend met persoonlijke voorkeuren. De BMW Intelligent Personal Assistant heeft extra vaardigheden. Zo werkt hij proactief en houdt hij rekening met de context. Wanneer de assistent actief is, verschijnt deze met een vloeiende animatie op de displays. Het systeem herkent wie er spreekt, zodat de animatie op de bijbehorende plaats op het beeldscherm verschijnt. Ook overige informatie wordt op de meest relevante plek op de beeldschermen getoond, ook weer aanpasbaar op persoonlijke voorkeuren.
BMW Operating System 8 biedt ook meer mogelijkheden voor het up-to-date houden van de software. Zo kunnen via Remote Software Upgrade nieuwe functies aan de BMW worden toegevoegd en bestaande verbeterd via de geïntegreerde SIM kaart of via de My BMW App. Een bezoek aan de dealer is hierbij niet nodig. Bovendien zijn de upgrades van huidige functies gratis beschikbaar en duurt installeren zelden langer dan 20 minuten. Als er een nieuwe upgrade beschikbaar is, verschijnt er een melding op het Control Display en/of in de My BMW App. Het installatieproces is ook op een later moment in te plannen – bijvoorbeeld ’s nachts als de BMW toch geparkeerd staat.
Het BMW ID maakt een nog verdere personalisatie van de gebruikservaring mogelijk. In het BMW ID worden verschillende persoonlijke instellingen opgeslagen, beveiligd met een PIN code. Via het BMW ID zijn alle persoonlijke instellingen en voorkeuren van de bestuurder direct beschikbaar wanneer hij instapt en het BMW ID aanmeldt, inclusief persoonlijke begroeting op het centrale display. Het BMW ID is ook te gebruiken voor BMW modellen met BMW Operating System 7.
Ook BMW Maps is verder verbeterd. Routes worden niet alleen sneller, maar ook dynamisch berekend op basis van real-time informatie. Deze informatie bestaat uit kaartgegevens van HERE en uit data van de verschillende verbonden voertuigen van BMW Group – dat zijn wereldwijd al meer dan 14 miljoen voertuigen. Ook houdt het systeem met behulp van de diensten van Connected Charging rekening met de actuele actieradius van de BMW en plant indien nodig automatisch een laadpauze in. Inclusief handige informatie over het laadstation en voorzieningen in de buurt. Via de My BMW App is het eenvoudig om de laadsessies in de gaten te houden en eventueel in te plannen. Een belangrijke nieuwe functie is Learning Navigation, waarbij BMW Maps gebruikmaakt van het BMW ID voor een extra persoonlijke routebegeleiding. Ook BMW Maps wordt regelmatig geüpdatet via software-over-the-air updates.
Connectiviteit via Apple CarPlay® en Android AutoTM maakt het mogelijk om talrijke smartphone apps van derden te gebruiken in de BMW. Apple Maps en Google Maps navigatie werken zelfs volledig geïntergreerd dankzij smartphone integratie in BMW iDrive, inclusief routeweergave via het BMW Head-Up Display.
Bestuurdersassistentiesystemen: intelligente technologie voor meer rijplezier, comfort en veiligheid.
De BMW i4 zet de nieuwe standaard voor elektrisch rijplezier. Alle componenten zijn ontwikkeld voor een emotioneel rijke beleving, aangevuld met de beste bestuurdersassistentiesystemen van dit moment. In totaal zijn er zo’n 40 assistentiefuncties beschikbaar die de veiligheid en het comfort verhogen.
De BMW i4 biedt technologieën voor geautomatiseerd rijden, zoals automatische Speed Limit Assist met verkeersbordenherkenning en optionele Active Cruise Control met Stop & Go functie die werkt op basis van de routebegeleiding. Zo houdt de BMW altijd de juiste snelheid voor de betreffende situatie aan, maar ook een veilige afstand tot de voorganger.
Front Collision Warning met remfunctie en voetgangersherkenning, Speed Limit Info en verbeterde Lane Departure Warning behoren tot de standaarduitrusting. Optioneel leverbaar is de Driving Assistant met Rear Collision Prevention en Crossing Traffic Warning Achter. Dat laatste verhoogt de veiligheid bij achteruitrijden in overzichtelijke situaties. Lane Change Warning maakt inhalen veiliger door ook te waarschuwen voor tegemoetkomende of snel van achteren naderende voertuigen.
Met het optionele Driving Assistant Professional worden het aantal assistentie- en veiligheidssystemen en standaard functies verder uitgebreid. Zo werkt de Active Cruise Control in combinatie met Driving Assistant Professional tot 180 km/h. Aanvullend zorgt Steering & Lane Control Assistant er tot diezelfde snelheid voor dat de BMW de juiste koers blijft volgen, indien nodig met vloeiende stuurcorrecties. Active Navigation assisteert de overige systemen, bijvoorbeeld door de snelheid van de cruise control aan te passen voor een naderende afrit. Andere beschikbare systemen zijn onder meer Lane Departure Warning, Evasion Assistant, Road Priority Warning, Wrong-way Warning en Crossroads Warning.
Het parkeren wordt nog gemakkelijker en veiliger met de vertrouwde (optionele) systemen Parking Asisstant Plus met Active Park Distance Control en Reversing Assistant. Hiermee kan de BMW i4 zelf parkeerplaatsen herkennen en inparkeren. De BMW i4 voert de manoeuvres bovendien zelf uit, de bestuurder hoeft alleen nog voor alle zekerheid de situatie in de gaten te houden. Bij de Reversing Assistant neemt de BMW het sturen over en hoeft de bestuurder alleen nog de pedalen te bedienen. De aanvullende functies van Parking Assistant Plus zijn onder meer Top View, Panorama View en 3D View met 360 graden en 3D weergaven voor een nog beter overzicht van de situatie rondom de BMW, zelfs op afstand via de smartphone.
Alle systemen zijn eenvoudig te bedienen en te gebruiken, bijvoorbeeld met afzonderlijke toetsen op het multifunctionele stuurwiel. Assisted View in het instrumentenpaneel biedt de bestuurder tot slot een extra overzicht van de geactiveerde systemen en de situatie rond de BMW.
Bij Parking Assistant Plus hoort ook de BMW Drive Recorder. Met behulp van de camera’s van de assistentiesystemen registreert de BMW de situatie rond de auto en slaat beelden van maximaal 40 seconden indien gewenst op. Bij een ongeval worden de beelden automatisch opgeslagen. De beelden zijn terug te kijken via het Control Display en te exporteren via een USB stick.
Lage gebruikskosten.
BMW Group biedt 12 jaar garantie op de carrosserie, terwijl alle slijtagedelen van het onderstel een extreem robuust ontwerp hebben. Bovendien slijten de remmen van de BMW i4 dankzij de energierecuperatie tijdens het afremmen minder snel dan bij een auto met verbrandingsmotor. Verder zijn er minder elementen die onderhoud nodig hebben en de reparatie van kleine schades is eenvoudig, zodat ook die eventuele kosten beperkt blijven. De energie- en gebruikskosten van de BMW i4 zijn onder de streep tot 30 procent lager dan voor een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. Eventuele subsidies zijn hier nog niet bij meegerekend.
Daarnaast biedt BMW Charging een gestandaardiseerde tariefstructuur voor openbare laadstations. Klanten in 19 Europese landen kunnen kiezen tussen de Flex en Active basistarieven. Tot de BMW Charging service behoort hoe dan ook toegang tot snellaadstations. Bij het Active tarief kan de bestuurder voor een bescheiden maandbedrag voordelig opladen bij de laadstations van het steeds verder uitbreidende BMW Charging netwerk. Bovendien geldt bij het Active tarief geen basistarief gedurende de eerste 12 maanden na registratie van een nieuwe BMW i4. Uiteraard zijn ook alle andere producten en diensten van BMW Charging beschikbaar voor de BMW i4.
Productie: flexibiliteit en duurzaamheid in de waardeketen.
De BMW i4 wordt geproduceerd in de BMW Group fabriek in München. De fabriek is met een investering van 200 miljoen euro zodanig aangepast dat de BMW i4 geproduceerd kan worden op dezelfde productielijn als de modellen met verbrandingsmotor en plug-in hybride aandrijving uit de 3 Serie. Bij de productie wordt ook gebruikgemaakt van vele digitale hulpmiddelen, virtual reality en vergaande automatisering. Daarmee is de productie van de BMW i4 een case study voor flexibele, efficiënte en intelligent geïntegreerde productieprocessen. Zo kan de fabriek op ieder moment reageren op veranderende wensen van klanten. Bovendien wordt de fabriek, net als alle andere locaties in het internationale productienetwerk van BMW, van energie voorzien vanuit hernieuwbare bronnen van lokale aanbieders.
De BMW i4 is ontwikkeld volgens een allesomvattend duurzaamheidsconcept. Er wordt gebruikgemaakt van een opmerkelijk groot aandeel hergebruikte materialen en de oorsprong van de grondstoffen wordt nauwkeurig in de gaten gehouden en geregistreerd. Bij de productie van de accucellen en vele andere componenten wordt alleen gebruikgemaakt van hernieuwbare energie. BMW Group produceert het benodigde kobalt en lithium zelf en levert dit vervolgens aan de accucelfabrikanten. Zo is de zorg voor milieu en mensenrechten gegarandeerd. Bovendien wordt het gebruik van kobalt tot een minimum beperkt en zijn er in het geheel geen zeldzame aardmetalen nodig voor de productie van de elektromotoren en accucellen. Deze verantwoordelijkheid voor duurzaamheid in de gehele waardeketen vormt de basis voor echte premium mobiliteit.
Het stroomverbruik van de nieuwe BMW i4 bedraagt gemiddeld 16–24 kWh/100 km. Deze waarden zijn vastgesteld volgens de WLTP cyclus. Alle cijfers met betrekking tot prestaties, stroomverbruik en actieradius zijn voorlopige cijfers.